Yoga

Pagina

Wat is YOGA?

Yogalessen zijn er op gericht lichaam en geest vrij te maken van spanningen, het lichaam en de geest te beheersen en weer in balans te brengen. Door te leren je gedachtenstroom tot rust te brengen helpt yoga je om in het nu te leven (Mindfulness). Door yoga kom je dichter bij jezelf en ontstaat er een balans tussen lichaam en geest (de gedachtenstroom).

Waarom juist yoga?

Door yoga krijg je meer energie, leer je je beter ontspannen en omgaan met stress, vermindert vermoeidheid en leer je je beter concentreren. Ook je houding verbetert, je rug wordt soepeler en wordt je sterker en leniger. Het verbetert je bloedsomloop en stofwisseling, en heeft een positief effect op je organen. Door yoga leert jezelf beter kennen, worden eventuele blokkades opgeheven en gaat je energie weer stromen!

Wat doe je in de lessen?

Yoga is gericht op lichaamshoudingen (asana’s), bewuste ademhaling (pranayama) en concentratie. De lessen beginnen met een aandachtsoefening (aarden), gevolgd door yogahoudingen (asana’s). Daarna volgt eventueel een korte meditatie of ademhalingsoefening, en wordt afgesloten met een eindontspanning. De yogahoudingen voeren we uit op een yogamat(aanwezig) op blote voeten en in comfortabele kleding. Warme sokken en een trui zijn voor de eindontspanning aan te bevelen.

Voor wie is yoga bestemd?

Je hoeft absoluut niet lenig, jong of juist oud te zijn voor yoga. Yoga is er voor iedereen die het prettig vindt om te bewegen, te ontspannen, het hoofd even leeg te maken en fit te zijn. Alle houdingen voer je binnen je eigen grenzen uit en toch wordt het lichaam uitgedaagd. Iedereen kan yoga doen op zijn eigen niveau. Start gewoon met yoga!

Twee verschillende lessen yoga

We hebben twee verschillende lessen yoga: Vinyasa Yoga en Do-In Yoga. Hieronder een toelichting daarop.

Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga is een dynamische vorm van yoga. Houdingen vanuit de Zonnegroet vormen de basis van Vinyasa, deze worden een aantal keer achter elkaar herhaald. Dit zorgt ervoor dat een Vinyasa-les al snel uitdagend kan worden. Er zit veel beweging in de beoefening. Na de Zonnegroeten volgen losse asana’s zich in een flow op. Je flowt als het ware van de ene naar de andere houding in een serie oefeningen. Vinyasa wordt soms benoemd als yoga in aerobic stijl.

Do-In Yoga

Do-In Yoga, gebaseerd op de Chinese geneeswijze acupunctuur en shiatsu. Do-In yoga werkt met alle meridianen met de daarbij behorende organen. Thema’s als de seizoenen met bijbehorende elementen water, hout, vuur, aarde en metaal. Yin en Yang.

Deze les is actief op een heel rustige manier. Zonder zonnegroeten rekken en strekken we het hele lichaam. Om de energie in de meridianen (energiebanen) door te laten stromen wordt gebruik gemaakt van speciale strekkingen, balans oefeningen, kracht oefeningen, mobiliserende oefeningen en behendigheid technieken in combinatie met meditatie, aandacht en ademhalingsoefeningen. De houdingen kunnen naar gelang zwaarder maken of juist minder zwaar. We blijven soms wat langer in veelal zittende  en liggende houdingen.